Kiedy Twoje życie woła o zmiany?

 

Ostatnio czytelniczka moich listów pisanych z tras rowerowych, zwróciła się z zapytaniem – „skąd mam wiedzieć, że już jest czas na wprowadzenie zmiany?”.

Tak zadane pytanie kolejny raz stało się inspiracją, aby odpowiedzieć w formie artykułu. Z jakiego powodu i dlaczego pragniesz zmiany w życiu?

Niniejszy tekst przedstawia najczęstsze motywacje do zmiany.

Pierwsza z nich to pragnienie ucieczki.

 

Jest to chęć uniknięcia tego, co jest niewygodne, co ci nie sprzyja. Innymi słowy jest to chęć oddalenia się od tego, co jest w jakimś stopniu dla ciebie nieprzyjemne. Dlatego warto jest się zapytać – jak się czuję? Jakie towarzyszą mi emocje? Bo ja się okazuje, to jest moment, kiedy najczęściej czujesz takie emocje jak lęk, gniew i tym samym nie do końca dajesz im wybrzmieć. W związku z tym takie działanie jest po omacku, trochę jak we mgle. Często właśnie wówczas, kiedy nie dajesz sobie przyzwolenia na usłyszenie siebie. Nie widzisz tego, co się dzieje w twoim życiu, wpadasz w błędne koło – nieświadomie wchodzisz w te same utarte schematy np. chcesz zmienić pracę, bo tej obecnej masz już kompletnie dość a z czasem i tak wchodzisz i podejmujesz tę samą, trochę tylko w innym opakowaniu. Po upływie czasu, kiedy emocje opadną, okazuje się, że znowu jest podobnie i czujesz się dokładnie tak samo jak przed zmianą.

Druga to motywacja możliwości.

 

Jest to motywacja gdzie zaczynasz obserwować i poszukiwać innych opcji, wariantów w swoim życiu, z których wyłaniają się pewne trendy. Wówczas uświadamiasz sobie swoje potrzeby i pragnienie zmiany. Tu naturalnie pojawia się niepokój, lęk, który zawsze jest i towarzyszy na początku przed czymś nowym, nieznanym. Czasem może to być zagubienie albo z drugiej strony – podekscytowanie i tu także warto spytać, co stoi za tą emocją. Czego się obawiasz? Co cię ciągnie w tą stronę? Bo może się okazać, że ty już widzisz, że możesz, masz potencjał i pewne doświadczenie. A przecież właśnie ta znajomość siebie jest tu ogromnie ważna! Albo może się okazać, że tą zmianę sama na siebie nałożyłaś, że musisz tak jak inni, bo obecnie jest taki trend. Jest to modne, na topie i zaczynasz się zmuszać, przymuszać do wdrożenia tej zmiany i co najgorsze – porównywać się z innymi. Nie znając tak naprawdę całego kontekstu osób, z którymi się porównujesz – jak one funkcjonują ile mają czasu każdego dnia, czy pracują na etacie i robią to po godzinach czy jest to tylko ich jedna aktywność. I co najważniejsze: ile tak naprawdę zajęło im czasu na przeprowadzenie tej zmiany. Brak znajomości siebie i ogrom możliwości może przytłaczać lub być katalizatorem do przesadnej ambicji, czyli dążenia do celu za wszelką cenę.

Trzecia to motywacja pragnienia życia w pełni, życia autentycznego w zgodzie ze sobą i na własnych warunkach.

 

To jest moment szczególnej motywacji, bo uświadamiasz sobie gdzie jesteś w swoim życiu, zrozumiałaś, jaką drogę przeszłaś do tego miejsca i chcesz więcej, chcesz kolejne cele realizować i właśnie żyć w pełni. Kiedy masz w sobie tę motywację, może pojawić się zniecierpliwienie, bo chcesz już widzieć efekty swojej pracy lub też nie do końca te rezultaty cię satysfakcjonują. Stąd w tym czasie może towarzyszyć smutek, czasem bezradność, bezsilność czy to, co robisz mam sens. Może być też zagubienie, tęsknota, a czasem poczucie straty. Bo uświadamiasz sobie, że żegnasz się z dawnym swoim obrazem. A z drugiej strony może być tak, że na pierwszy rzut oka masz wszystko. Jednak w środku odczuwasz brak jakiegoś puzzla, który po prostu potrzebuje Twojej uważności – więcej przestrzeni i światła, abyś go dostrzegła.

 

Dlatego zanim zdecydujesz się na jakiekolwiek zmianę w swoim życiu ważne jest poprzyglądanie się sobie, nauczenie się a następnie rozwijanie umiejętności dostrzegania emocji. Co tak naprawdę za nimi stoi, jakie ważne dla Ciebie potrzeby w krótkoterminowym okresie jak i dalszej perspektywie chcą być zaspokojone. Zrozumienie swojej motywacji, sposobu działania a następnie wdrożenie odpowiedniej strategii w danym momencie jest kluczowe do przeprowadzania mniejszych bądź większych swoich zmian.

 

Dziękuję Ci za przeczytanie mojego artykułu.

Mam nadzieję, że przyniósł Ci cenne wskazówki i dał Ci chwilę refleksji i zatrzymania.

Możesz teraz:

  • -Dodać poniżej komentarz. Odpowiadam na wszystkie i są źródłem inspiracji do tworzenia jeszcze lepszych treści dla Ciebie.
  • -Udostępnić ten wpis, jeśli uważasz, że jest wartościowy i może komuś pomóc.
  • -Śledzić mój FanPage, aby być na bieżąco z aktualnościami.
  • -Napisać do mnie na adres kontakt@annabezdziecka.pl
  • -Zarezerwować termin na 20-min.bezpłatną konsultację na https://www.annabezdziecka.pl/rezerwacje/